Historien til OSU startet for 20 år siden, da NSB Eiendom satt med store arealer i Bjørvika. Året før hadde Oslo bystyre klubbet gjennom fjordbyvedtaket, som blant annet inkluderte planer om å omskape Bjørvika. Den gang besto området av havnevirksomhet, kontainere og Bispelokket – populært omtalt som trafikkmaskinen. Dette var ikke stedet du så lett kunne se for deg et yrende folkeliv og kontorene til noen av Norges største bedrifter.
– Den forandringen Bjørvika har vært gjennom er så formidabel at det nesten er vanskelig å forestille seg det. Det har blitt et av Norges største byutviklingsprosjekter gjennom tidene, og har forandret Oslo for alltid, sier styreformann Per Mortensen i OSU, som også er konsernsjef i Linstow.
Fra trafikkmaskin til atrium og høybygg
Eiendomsselskapet Linstow ble kontaktet av NSB Eiendom i 2000, for å bidra med å utvikle tomtene i Bjørvika. I begynnelsen av 2001 registrerte de to partene Oslo S Utvikling som et eget selskap, som skulle styre det enorme prosjektet. I 2002 var de i gang med sitt første bygg.
– Det mange nok ikke vet er at det første prosjektet til OSU var Oslo Atrium, ved siden av Thon Hotel Opera, forteller Mortensen.
I 2004 kom Entra med som en partner i OSU, og i dag eies selskapet av Entra ASA, Linstow AS og Bane NOR Eiendom AS. På den tiden begynte også fjerningen av Bispelokket og arbeidet med å legge E18 i en senketunell under Bjørvika.
– Det var utrolig ambisiøst, noe som har preget hele utbyggingen fra start til der vi er i dag. Da Operaen åpnet i 2008 ble fokuset på Bjørvika enda sterkere, og mye av tvilen om hvorvidt dette var et område å regne med ble fjernet, sier Mortensen.